Jumat, 30 Juni 2017

RESUE PENDIDIKAN "PENDIDIKAN PRA SEKOLAH"

PENDIDIKAN PRA SEKOLAH

 Prasekolah merupakan sebahagian pendidikan prasekolah bagi membolehkan kanak-kanak berumur empat hingga enam tahun memasuki persekolahan lebih awal, terutamanya kanak-kanak daripada golongan berpendapatan rendah. Pendidikan prasekolah adalah satu program yang menyediakan pengalaman pembelajaran kanak-kanak yang berumur 4-6 tahun dalam jangka masa satu tahun atau lebih sebelum masuk ke Tahun Satu di sekolah formal. Konsep yang digunakan ialah "Belajar Sambil Bermain" dengan menekankan "Pembelajaran Bertema". Kaedah pembelajaran ialah meliputi aktiviti kelas, aktiviti kumpulan dan aktiviti individu.
Keunikan prasekolah yang dianjurkan Kementerian Pelajaran Malaysia ialah aktiviti kumpulan yang berupaya meningkatkan kualiti kawalan emosi dan intelektual. Pendedahan terhadap aktiviti ini adalah bagi menyediakan asas yang kukuh bagi pembelajaran berkonsep.
pendidikan pra sekolah adalah suatu pendidikan yang bertujuan  untuk membuat anak-anak usia dini lebih mengenal orang-orang sekitar dan alam sekitar melalui proses belajar sambil bermain.

konsep pembelajaran dalam pra sekolah lebih menekankan pada proses belajar sambil bermain, tidak menekankan pada belajar serius seperti pembelajaran pada umumnya. anak-anak usia dini jangan terlalu di paksa dalam belajar, biarkan mereka menentukan apakah mereka mau belajar atau tidak jangan terlalu dipaksa. karena pada saatnya mereka akan menemukan titik jenuh pada saat mereka dewasa. percayakan semua kepada anak jangan terlalu di paksa dalam bertindak dan bersikap karena jika mereka terlalu dilarang dalam melakukan suatu hal mereka akan measa dibatasi dalam bertindak.
buatlah rumah seperti tempat pembelajaran bagi anak-anak usia dini, seperti tempelan majalah-majalah anak, warna-warna yang membuat mereka lebih mengenal warna, huruf-huruf afjad, dan hal-hal lain yang dapat membuat anak lebih luas dalam berpikir.
tanamkan prilaku sopan terhadap anak, buat anak merasa dihargai maka jika besar kelak mereka lebih bisa menghargai orang lain. contohkan hal-hal yang baik kepada mereka, perkataan yang bagus agar indera mereka terbiasa dengan kata-kata itu, karena lingkungan adalah faktor terbesar dalam pembentukan kepribadian seorang anak


Tidak ada komentar:

Posting Komentar